آموزش آنلاین و 6 عنصر لازم برای کارآمد بودن آن - اپلیکیشن آموزش آنلاین تیوترلند | آموزشگاهی به وسعت یک کشور مشاوره-آنلاین, تدریس-خصوصی-از-راه-دور, سبک-یادگیری, رفع-اشکال, یادگیری-آنلاین, کارآمدی-آموزش-آنلاین, آموزش مجازی -
عناصر لازم برای کارآمد بودن آموزش آنلاین

آموزش آنلاین و 6 عنصر لازم برای کارآمد بودن آن



آموزش آنلاین یکی از کارآمدترین روش‌های آموزش در دنیای امروزی است. به عنوان مثال برای آموزش کارکنان در یک سازمان یا شرکت، با توجه به وقت کم کارکنان و کارمندان برای شرکت در کلاس‌های آموزشی حضوری، آموزش آنلاین می‌تواند بسیار پربازده‌تر، کارآمدتر، و حتی مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. اما باید توجه داشت که برای حصول بهترین نتیجه ممکن از یک آموزش آنلاین، لازم است آن آموزش عناصر لازم را دارا باشد. به عبارت بهتر وجود هر یک از این عناصر برای آموزش آنلاین مزایای خاصی را به وجود می آورد که برنامه شما را غنی‌تر خواهد کرد و بدون آن‌ها دوره آموزشی شما تقریبا مؤثر و لذت بخش نخواهد بود

با تیوترلند همراه باشید، در ادامه مطلب به بیان و توضیح 6 عنصر از مهم‌ترین عناصر برای کارآمدتر بودن یک آموزش آنلاین خواهیم پرداخت.  این عناصر عبارتند از:

۱-     تولید محتوای آموزشی با کیفیت بالا

این عنصر یکی از مهمترین جنبه‌های استراتژی آموزش آنلاین به شمار می‌آید. با توجه به اینکه در آموزش آنلاین شما باید از محتوای الکترونیکی استفاده کنید، ممکن است این روش برای آموزش برخی محتواها مناسب نباشد. به عنوان مثال اگر مباحث بیش از حد پیچیده یا طولانی شوند، تدریس و انتقال آن‌ها از طریق آموزش آنلاین شاید کمی دشوار باشد. به عبارت دیگر برخی مباحث و موضوعات اگر به‌صورت آنلاین ارائه شوند پیچیده و سخت به نظر می‌رسند. در حالی که همان محتوا اگر در یک جلسه حضوری و گفتگو تدریس شود، زمان خیلی کمتری خواهد برد. به هر حال شما باید بسنجید که محتوایی که قرار است آموزش دهید مناسب ارائه به صورت آنلاین هست یا خیر. سپس و پیش از آغاز دوره، آن محتوا را در قالب متن، تصویر، ویدئو و دیگر محتواهای الکترونیکی تولید  و آماده کنید.

۲-     تست، تجدید نظر و سپس راه اندازی

پیشنهاد می‌کنیم پس از آماده‌سازی محتواهای مورد نیاز و آماده شدن برای آغاز دوره آموزشی، حتما یک یا چند بار دوره را به صورت آزمایشی برگزار کنید تا نواقص و اشکالات احتمالی موجود را بیابید و رفع کنید. اگر این آزمون و خطاها ضمن برگزاری رسمی دوره صورت پذیرد، ممکن است سبب ایجاد بی‌اعتمادی در شرکت‌کنندگان شود و اعتبار حرفه‌ای و کاری شما زیر سوال برود.


مقاله مرتبط: نکاتی برای شروع مشاوره آنلاین با تیوترلند


۳-     اطمینان از امنیت پلت فرم آموزش آنلاین

برای ارائه آموزش آنلاین از پلت‌فرم‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد و ابزارها و راه‌های بسیاری برای این منظور قابل انتخاب است. وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و فضاهای بسیاری وجود دارد. اما باید توجه داشته باشید که هر پلت‌فرمی را نباید انتخاب کرد. یکی از مسائلی که لازم و ضروری است به آن توجه داشته باشید اطمینان از امنیت پلت‌فرم انتخابی است. در صورتی که این امنیت تامین نباشد مشکلات مختلفی نظیر سرقت اطلاعات و آموزش‌ها و یا عدم امنیت در بستر پرداخت‌های مالی می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند که خوشایند نیست.

۴-     به طور مداوم اثربخشی استراتژی آموزش آنلاین خود را ارزیابی کنید

شروع و راه‌اندازی یک دوره آموزشی آنلاین را پایان کار خود برای اطمینان از کیفیت ندانید. بلکه لازم است در بازه‌های زمانی معین و در موقعیت‌های مختلف میزان اثربخشی و کارآمد بودن آموزش‌های خود را مورد بررسی قرار دهید و هر زمان که احساس کردید روندی نزولی به خود گرفته است با انجام بررسی‌های لازم و پیدا کردن نقطه ضعف موجود، آن را برطرف کنید.

۵-     ارائه گواهینامه پایان دوره

یکی از نکاتی که در حال حاضر در بسیاری از آموزش‌ها آنلاین مورد توجه نمی‌گیرد و در عین حال اهمیت بالایی دارد، ارائه گواهی و تاییدیه گذراندن دوره است. ارائه یک گواهی پایان دوره می‌تواند دوره آموزشی آنلاین شما را از سایر دوره‌های موجود متمایز ساخته و انگیزه برای شرکت در آن را بیشتر کند. ضمن این‌که اعتبار خاصی برای سطح کار و آموزش شما به همراه خواهد آورد.


مقاله مرتبط: اگر جواب سوالی را با جستجو در گوگل پیدا نکردیم، چه کار می توانیم بکنیم


۶-     افزایش انگیزه کاربران از طریق مشارکت ذهنی

حین برگزاری دوره و در طول هر جلسه و یا با هر فاصله‌ای که مناسب می‌دانید حتما کاربران را از روش هایی مثل برگزاری نظرسنجی و... در برگزاری دوره و تعیین نوع ارائه آن مشارکت دهید. این کار دو فایده مهم دارد. اول این که در کاربران انگیزه ایجاد می‌کند و دوم این‌که ممکن است نظراتی و پیشنهاداتی دریافت کنید که در ارتقای کیفیت و بازدهی آموزش شما بسیار موثر باشد. چرا که شاید شما بتوانید به خوبی نیازها و توقعات یک کاربر را پیش‌بینی و لحاظ کنید اما باز هم وقتی فردی صرفا در جایگاه یک کاربر است بهتر می‌تواند بسیاری از نقاط ضعف و قدرت را تشخیص دهد که ممکن است هیچ گاه به ذهن شما نرسد.

تیم تولید محتوا تیوترلند




سوال تصادفی3 + 11 =